O polskich drogach

Wszystko o kółkach, kołach, kółeczkach i koniach... mechanicznych.
890928

O polskich drogach

Postautor: 890928 » 16.08.2012 04:12:01

jest temat o kolei, jest o komunikacji miejskiej

a nie ma tematu o wspaniałych, polskich drogach

na początek b ciekawy artykuł o ekranach akustycznych dla drzew:
http://motoryzacja.interia.pl/raport/au ... a2,1832040

mareg

Postautor: mareg » 16.08.2012 12:13:51

Ostatnio czytałem gdzieś artykuł, że GDKIA odmówiła budowy przejazdu (tunelu) pod autostradą (czy ekspresówką) dla rolników, co by skrócić im drogę na pola uprawne. Koszt budowy tego przepustu był wyceniony na ileś tam milionów (chyba ok 4mln.). Natomiast na przepusty dla żabek, ślimaków i dzików GDKIA potrafi wydać ponad 10x więcej pieniędzy niż na przepust dla rolników. Dotyczyło to którejś konkretnej gminy.

Awatar użytkownika
regysky
Administrator
Administrator
Posty: 16264
Rejestracja: 26.05.2006 11:05:47
Lokalizacja: Kraków Główny Osobowy

Postautor: regysky » 16.08.2012 14:11:45

Ochrona akustyczna otoczenia wokół dróg jest u nas idiotyczna. Np. Stoi chałupa 500 m od drogi, to trzeba dać ekran. By to działało, to musi być dłuuuuuugi. Taniej byłoby przenieść tą rodzinę, kupić im nowy 2x większy domek, ale niewykonalne. Taniej byłoby postawić im murek bliżej domu (krótszy) ale niewykonalne... No to dajemy ekrany. Nie znoszę ich, zwłaszcza w mieście. Dewastują przestrzeń.

Ochrony środowiska jest mocno wspierana przez UE. Porównywanie z drogami w Niemczech ma jedną wadę - cwaniacy sobie pobudowali co trzeba dużo wcześniej i teraz się drą "trzeba dbać o ekologię". Owszem, trzeba, ale z głową. A tu, podejrzewam, chcemy być bardziej papiescy od papieża i walimy ekranem gdzie się da (lub gdzie wskazują wyśrubowane normy).

A artykuł słaby, w stylu pana Zdzicha, co to wszystko widzi i wie i rozumie. Gdzie jest wypowiedź kogoś co tą budowę zlecał? Chętnie bym przeczytał, nawet ogólne i bałamutne wyjaśnienia. A nuż udałoby się zlokalizować problem (procedury, debilizm, głuszec, kościół katolicki).

mareg, rolnicy nie są chronieni ustawą, a żabki już tak. :)

Temat ładniej by się nazywał "Polskie drogi".
Polish priest blessing “an important road” in the Radom county. Dąbrówka Połężna, 2012.

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 16.08.2012 14:56:56

Popieram założenie tematu! :)

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 16.09.2012 00:40:48

Ciekawy artykuł. Historia pewnej drogi :)

Przez wiele lat eksterytorialna autostrada, która według propozycji III Rzeszy z 1938 r. miała połączyć Prusy Wschodnie z resztą państwa niemieckiego, była jednym z symboli agresywnej polityki narodowego socjalizmu, która przerodziła się na napaść na Polskę. Niewielu wie, że był to projekt nie niemiecki, lecz polski, wysunięty jeszcze w latach 20. XX wieku.

Tzw. Korytarz, czyli pas łączący tereny II Rzeczypospolitej z morzem, był sporym problemem dla Niemiec. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, kolejne rządy Republiki Weimarskiej domagały się odzyskania całości Pomorza. Paradoksalnie, dopiero po dojściu Adolfa Hitlera do władzy, nastroje pomiędzy Berlinem a Warszawą uległy odprężeniu. Dopiero po kilku latach sprawa Korytarza znów stała się przedmiotem sporu pomiędzy oboma państwami. Hitlerowskie Niemcy zaproponowały budowę autostrady po raz pierwszy w 1935 r. Jednak taki pomysł pojawił się znacznie wcześniej i nie był wcale uznawany za drastyczne naruszenie integralności państwa polskiego, czy agresywny gest wobec II Rzeczypospolitej ze strony zachodniego sąsiada.

Polski pomysł

Piotr Zychowicz, autor książki „Pakt Ribbentrop – Beck” cytuje prof. Stanisława Swianiewicza, który pracując pod koniec lat 20. w niemieckim wówczas Wrocławiu, spotykał się z polskim konsulem. Od niego dowiedział się o propozycji budowy autostrady. „Wtedy też po raz pierwszy usłyszałem koncepcję dania Niemcom prawa wybudowania eksterytorialnej kolei i eksterytorialnej szosy poprzez Korytarz. O ile wówczas mogłem zrozumieć, był to projekt wysuwany przez stronę polską, jako odpowiadający interesom obydwu stron” – pisał później Swianiewicz. „Już po wojnie, w Londynie, Stefan Tyszkiewicz, były inicjator i prezes zarządu Polskiej Ligi Drogowej, opowiadał mi, że w połowie lat trzydziestych istniał projekt autostrady w postaci mostu nad tzw. Korytarzem, opracowany przez polskich inżynierów. Tyszkiewicz poinformował o tym projekcie F. Todta, twórcę niemieckiej akcji budowania autostrad, który ustosunkował się do tego projektu niemal entuzjastycznie. Projekt miał być finansowany przeważnie przez Niemcy. Stworzyłby jednak ogromne możliwości zatrudnienia co najmniej kilku tysięcy polskich bezrobotnych” – pisał dalej profesor.

Autostrada na estakadzie

Wstępne propozycje mówiły o zbudowaniu autostrady na estakadzie. Miało to umożliwić przekraczanie trasy przez mieszkańców okolicznych terenów. „Z punktu widzenia czysto wojskowego projekt nie przedstawiał większych niebezpieczeństw, gdyż w razie wojny most przy uprzednim zaminowaniu niektórych słupów mógł być wysadzony w powietrze niemal za pociśnięciem guzika” – pisał Swianiewicz. Jak relacjonował, Tyszkiewicz zaproponował budowę autostrady wiceministrowi komunikacji Julianowi Piaseckiemu. Ten jednak odrzucił ten pomysł. Zdaniem Mieczysława Pruszyńskiego, sanacyjny polityk uczynił tak, ponieważ uznał, iż takie posunięcie nie współgrałoby z ówczesną „mocarstwową” propagandą państwową. Jak dywaguje, marszałek Piłsudski, znany z pragmatyzmu, miałby w tej kwestii inne zdanie i z pewnością zezwoliłby na budowę eksterytorialnej trasy przez Korytarz.

Obrazek

Pomimo tego, generalny inspektor budowy dróg Fritz Todt stworzył plan budowy autostrady, która miała biec z Berlina do Królewca. We wrześniu 1935 r. odbył on wizytę w Warszawie, w trakcie której rozmawiał na ten temat z polskimi inżynierami. Piasecki jednak nie wyraził zainteresowania tymi planami.


Według zamysłu Todta, w grę wchodziły dwa warianty budowy trasy: między Bytowem i Elblągiem przez Pruszcz Gdański oraz między Człuchowem i Kwidzynem. Pierwszy z nich byłby korzystniejszy dla Niemiec, drugi – dla Polski. Plany te uzyskały wsparcie włoskiego senatora Pietro Puricellego (zajmującego się budową dróg), II wiceministra komunikacji Aleksandra Bobkowskiego, a nawet prezydenta USA Franklina Delano Roosevelta. W maju 1939 r. włoski minister spraw zagranicznych w rozmowie z ambasadorem RP w Rzymie Bolesławem Wieniawą-Długoszowskim zaproponował, aby autostrada pobiegła podziemnym tunelem.

Niezrealizowany projekt


Kwestia budowy autostrady została oficjalnie podniesiona 24 października 1938 r. podczas rozmowy niemieckiego ministra spraw zagranicznych Joachima Ribbentropa z ambasadorem Polski w Berlinie, Józefem Lipskim. Weszła ona w skład pakietu propozycji, w tym włączenia Wolnego Miasta Gdańska do III Rzeszy, przedłużenie paktu o nieagresji i przystąpienie Polski do paktu antykominternowskiego. Jak się potem okazało, II RP odrzuciła niemieckie plany. Wkrótce potem stosunki pomiędzy oboma państwami zaczęły gwałtownie się psuć. Wojna okazała się nieunikniona.

Źródło: Rynek Infrastruktury

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 02.11.2012 21:23:49

Odświeżę temat, bo dzisiaj wieczorem ładnie Gdaka przyszalała :)

Znacznie łatwiej jeździ się już z centrum kraju na wybrzeże. Dziś bowiem oddano do użytku 84 kilometrowy odcinek autostrady A-1 z Łodzi do Kowala. Jest to fragment autostradowego połączenia krajowego na osi północ – południe komunikującego takie miasta jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice ale także wpisującego się w europejski układ komunikacyjny znany pod nazwą; „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”

Przekazana do użytku trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2x3,75 metra szerokości) w każdym kierunku i 3 metrowy pas awaryjny. Warto zaznaczyć, że bardzo duża szerokość pasa rozdzielającego jezdnie (11 – 11,5 metra) umożliwia w przyszłości dobudowanie trzeciego, zewnętrznego pasa ruchu, w razie dużego wzrostu liczby pojazdów korzystających z autostrady. Do takiego rozwiązania zostały przystosowane także wszystkie obiekty przechodzące nad autostradą. Jest sprawą oczywistą, że nowa droga może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony.

Jadąc od południa możemy wjechać na autostradę na Węźle „Łódź – Północ” (A-1/A-2), a zjedziemy z niej na Węźle „Kowal”, czyli na przecięciu z droga krajową nr 1, po drodze mamy do dyspozycji jeszcze trzy węzły; „Piątek” u zbiegu z droga wojewódzką 703, „Kutno Wschód” na przecięciu z drogą krajową 92 (tu prace związane z budową łącznic potrwają do przyszłego roku) i „Kutno – Północ” na przecięciu z drogą krajową nr 60.

Na całym opisywanym odcinku powstało 113 większych obiektów inżynierskich, do dyspozycji kierowców przygotowano 8 miejsc obsługi podróżnych (po cztery dla każdego kierunku ruchu) w Głownie, Krzyżanowie, Lubieniu Kujawskim, i Strzelcach.

Nowa trasa powstała ze szczególna dbałością o środowisko naturalne, oprócz standardowych rozwiązań, w okolicach Piątka wybudowana została najdłuższa estakada konstrukcji skrzynkowej w Polsce, której zadaniem jest przeniesienie ruchu nad bardzo cennymi w tym miejscu obszarami chronionymi przyrodniczo i zaliczanymi do programu „Natura 2000” - „Pradoliny Warszawsko – Berlińskiej” i „Pradoliny Bzury i Neru”.

Wartość prac budowlanych dla całego 84 kilometrowego odcinka to ponad 2,4 miliarda złotych. Budowa współfinansowana była ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/11709/Z-Lodzi-na-Kujawy-autostrada-A-1

Awatar użytkownika
regysky
Administrator
Administrator
Posty: 16264
Rejestracja: 26.05.2006 11:05:47
Lokalizacja: Kraków Główny Osobowy

Postautor: regysky » 02.11.2012 22:17:57

Chyba od wewnątrz ten dodatkowy pas jest przewidywany. Swoją drogą A4 Kraków - Katowice również była tak przygotowana.
Polish priest blessing “an important road” in the Radom county. Dąbrówka Połężna, 2012.

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 02.11.2012 22:29:47

Tak, tak, od wewnątrz.

Z dużych inwestycji otwarto niedawno S8 od Piotrkowa Tryb. do granicy z województwem mazowieckim, fragment tzw. 'gierkówki'. Nawierzchnia betonowa.

Jechałem też niedawno świeżym fragmentem S8 z Oleśnicy do Wrocławia, palce lizać. A prace na odcinku do Sycowa są bardzo zaawansowane :)

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 28.01.2013 23:33:14

Pomyślałem sobie, że warto wrzucić kilka mapek.

Obrazek

Obrazek

Potoki ruchu 2025:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Docelowy, zaktualizowany układ A/S:

Obrazek

Awatar użytkownika
Kawa
Arcybiszkopt
Arcybiszkopt
Posty: 11232
Rejestracja: 22.06.2005 11:45:17
Lokalizacja: Ziemia Ocalona - Daleka Północ

Postautor: Kawa » 29.01.2013 00:01:28

Z tej drugiej mapy wynika, że największy ruch turystyczny nad morze przyciąga Ustka. Ciekawe, czy ściąga tylu warszawiaków, czy gdańszczan?
Co najbardziej mnie zaskakuje - nie widać takiego ruchu nad morze z Poznania (trochę na trzeciej mapie do Kołobrzegu).
Ostatnio zmieniony 29.01.2013 00:09:20 przez Kawa, łącznie zmieniany 1 raz.
Ceterum censeo konserwa winna być zniszczona!

Awatar użytkownika
regysky
Administrator
Administrator
Posty: 16264
Rejestracja: 26.05.2006 11:05:47
Lokalizacja: Kraków Główny Osobowy

Postautor: regysky » 29.01.2013 00:06:20

To jest prognoza. Stan istniejący powinien być na mapach Średniodobowy ruch w roku 2010.
Polish priest blessing “an important road” in the Radom county. Dąbrówka Połężna, 2012.

Awatar użytkownika
vanilla_riba_boi
gejlord
gejlord
Posty: 7427
Rejestracja: 23.02.2010 02:38:11
Lokalizacja: Pawilon Emilia

Postautor: vanilla_riba_boi » 29.01.2013 00:21:27


Awatar użytkownika
regysky
Administrator
Administrator
Posty: 16264
Rejestracja: 26.05.2006 11:05:47
Lokalizacja: Kraków Główny Osobowy

Postautor: regysky » 29.01.2013 10:41:52

Jeśli dobrze pamiętam, to najbardziej obciążonym odcinkiem jest S86 w Katowicach (ponad 100 tys. samochodów na dobę). :?
Polish priest blessing “an important road” in the Radom county. Dąbrówka Połężna, 2012.

Awatar użytkownika
Sevorane
jutrzenka
jutrzenka
Posty: 3588
Rejestracja: 12.04.2012 18:46:04

Postautor: Sevorane » 20.12.2013 20:38:10

Miałem ostatnio okazję zaliczyć A2 na odcinku do Nowego Tomyśla. Hmm, trochę dziadostwo, płynną jazdę uniemożliwiają samochody ciężarowe, które namiętnie biorą się do wyprzedzania co niestety trwa wieki. Brakuje trzeciego pasa, żeby wszyscy mogli być szczęśliwi.
"Człowiek nie jest stworzony do klęski.(...) Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać." E. Hemingway

Awatar użytkownika
marcin
Tatromaniak
Tatromaniak
Posty: 23827
Rejestracja: 02.12.2007 19:45:33
Lokalizacja: blisko gór

Postautor: marcin » 20.12.2013 20:43:20

vanilla_riba_boi pisze:Obrazek


Co tak wyjątkowo niebezpiecznie wokół Hebiusa? :P
Jeśli ktoś chce, znajdzie sposób.
Jeśli nie chce, znajdzie powód.

Awatar użytkownika
regysky
Administrator
Administrator
Posty: 16264
Rejestracja: 26.05.2006 11:05:47
Lokalizacja: Kraków Główny Osobowy

Postautor: regysky » 20.12.2013 21:22:08

Tylko drogi co mają po jednym pasie w przeciwne strony i jeszcze często drzewa na poboczach. Nic dziwnego że dużo zderzeń czołowych jest.
Polish priest blessing “an important road” in the Radom county. Dąbrówka Połężna, 2012.

Awatar użytkownika
Nathi
Księżniczka
Księżniczka
Posty: 29941
Rejestracja: 12.12.2013 19:37:52
Lokalizacja: Zamek króla.

Postautor: Nathi » 20.12.2013 23:42:26

S10 koło mojego domu jest czarna w zderzeniach czołowych :O

Awatar użytkownika
Czartogromski
gejlord
gejlord
Posty: 17319
Rejestracja: 08.02.2003 17:05:35
Lokalizacja: Kufszynek

Re: O polskich drogach

Postautor: Czartogromski » 06.06.2016 14:48:12

Jak w 15 godzin zmodernizować drogę (w Holandii - na filmie skrót 47-sekundowy.
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a12-wegverbreding-veenendaal-ede-grijsoord/video.aspx
W temacie o polskich drogach prawem kontrastu :-D
Znośność bytu jest nielekka
Czartogromskie Czytanki 2.0
La Dolce Fiamma
Obrazek


Wróć do „2.7. Motoryzacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość